ULURU, Austrálie: Západ slunce, východ slunce a citlivost

Naše mini-bus vytáhl na stranu pohledu a my jsme vyskočili z vozidla nesoucí kameru v jedné ruce a láhev piva v druhé. Běžel rovnoběžně s parkovištěm, byl pruhovaný prudký uspořádanými stoly, brýle šampaňského a vše. Číšníci byli na hlídce a zkontrolovali, zda bylo všechno tak, jak by mělo být. Takové krásné nastavení.

Kdyby byli jen naši.

Tyto tabulky s největší pravděpodobností patřily k dobře out-off skupině na luxusním turné. Nebyli jsme dobře out-off skupina a nebylo to luxusní turné. Jediné, co jsme měli, byly lahve piva a moštu a trvalý kulatý stůl. Ale nic z toho nezáleželo. V srdci už nebyl žádný prostor pro závist, který je již plný úcty. Všechno bylo nastaveno. Měli jsme dobré místo, naše časosběrná kamera se valila a světlo se začalo zmenšovat. Těsně před námi byl nejznámější australský symbol: Uluru.

“Nemůžu se dočkat, až to září.” Naše nová přítelkyně Rachel nemohla obsahovat její vzrušení; Její oči se přilepily k obří skále.

Není to každý den, který to dělá, varoval Nicka, našeho stále spolehlivého, ale příliš-buzzkill průvodce. Přesto všichni doufali, že to bude ten večer. Naše stíny bolestně, pomalu rostly, když slunce začalo sestup za námi. Venuše, Mars a Jupiter se objevily, protože stále více hvězd se ukázalo téměř jeden po druhém. Modrá obloha už nebyla. Horizont vyzařoval zlatý zář, který maloval scénu, med a fialovou.

A pak to zářilo.

Uluru svítí při západu slunce
Uhnit se s zářícím uluruem
Náš den byl vyroben. Náš třídenní roadtrip od Alice Springs stál za to. Tehdy bych mohl jít domů a byl bych šťastný.

Ale bylo skvělé, že jsem to neudělal. Uluru je zjevně mnohem víc než jen vizuální podívanou. Mnohem přesvědčivější je jeho historie, která není vždy zářící.

Naše mini-bus v soumraku.
Co je ve skále?

Uluru není těžké být zaujato. Přestože je nejslavnější pro svou záři slunce, nosí mnoho barev, měnící se v různých denních dobách a různých ročních obdobích.

Je to také jedna z mála přírodních struktur vyčnívajících z ploché, ploché krajiny střední Austrálie. Je to „inselberg“, nebo to, co můj přítel Wikipedia definuje jako „izolovaný skalní kopec nebo knoflík, který náhle stoupá z jemně svahu nebo prakticky úrovně obklopujícího planinu“. Pískovcový gigant stojí 348 metrů vysoký. Ale není to jeho výška nebo osamělost, která ji činí vynikající. Uluru je homogenní monolit; “Chybí mu spojit a rozloučit se na površích podestýlky.” Vděčí za svou červenohnědou barvu oxidovaným minerálům nesoucímu železo. Je to – v podstatě – Rust.

Jako by srdce kontinentu se Uluru nachází téměř v samotném centru Austrálie. Nejbližší hlavní město je Alice Springs, dosažitelná po pěti hodinové jízdě. V nedaleké oblasti však existují ubytování a další zařízení zvaná Yulara, běžná turistická zastávka.

Další den jsme se brzy ráno vrátili na pohled, abychom zachytili slunce zezadu zpoza skály. Tentokrát neměl podpisovou záři, ale pohled na jeho siluetu pomalu nabýval formou stejně dechberoucí. Navzdory kousnutí nachlazení jsme stáli před plotem a cítili, jak naše čelisti klesnou na zem. Po rychlé snídani jsme jeli k legendární skále.

Dawn v Uluru
Jít nahoru nebo jít kolem?

Mnoho z nich nadále odkazuje na tuto památku jako Ayer’s Rock, což je jméno, které jí bylo uvedeno v roce 1873 na počest sira Henryho Ayerse, který byl v té době hlavním tajemníkem jižní Austrálie. Ale místní Anangu to nazývá Uluru. Dnes jsou obě jména přijímána. Název je však jen projevem kontroverzní minulosti webu. V průběhu století bylo „vlastnictví“ a kontrola Uluru hlavním problémem domorodců a vlády. Bylo otevřeno turistům v roce 1936. Od 40. let 20. století bylo povýšeno jako místo k stoupání, které (mimo jiné) rozrušilo místní lidi Pitjantjatjara. Uluru je pro ně posvátným místem a vždy jim bylo zakázáno stoupat. Dne 26. října 1985 byla půda vrácena do místních domorodců vládou, ale musí být pronajata do národních parků a agentury pro volně žijící zvířata. Vláda a místní obyvatelé to pak spolupracují.

Outsiderům je těžké pochopit masivní kulturní význam Uluru vůči Anangu. Většina turistů vidí velkou skálu nebo kopec, něco, co je třeba dobýt. Pro rodné obyvatele této oblasti se to jejich dědictví, zákony, víru a znalosti o přežití házely do velké skály. Uluru se říká, že byl vytvořen během Dreamtime.

Celý koncept Dreamtime je obtížné pochopit; Stále s tím bojuji. Volal Tjukurrpa v lidové lidové, je to „domorodé chápání světa“. V podstatě to říká, jak jsou lidé spojeni s zemí, zvířatami a všemi ostatními v tomto světě. Součástí Tjukurrpy jsou příběhy o stvoření, z nichž některé jsou zasazeny do Uluru. Procházka kolem základny kopce představuje mnoho z těchto příběhů.

Když jsme dorazili na místo, abychom zahájili naši turné, nIck (náš průvodce) vysvětlil, že zatímco lezení je povoleno, je to velmi odrazováno. Znamení nainstalované na začátku stezky zní:

“Uluru je v naší kultuře posvátný.” Je to místo velkých znalostí.
Podle našeho tradičního zákona není lezení povoleno.
Toto je náš domov….
Prosím, nezestuďte. “

Znamení však vybízí návštěvníky, aby „procházeli po základně a objevili hlubší pochopení tohoto místa“. Existují možnosti krátké procházky, ale ohraničení celé základny je vysoce doporučeno. Volal Uluru Base Walk, následuje 10 km stezku kolem skály. Náš náhodnou procházku jsme začali po východu slunce a krátce jsme zastávali, abychom si přečetli, co bylo napsáno na značkách, poukazoval na skalní formace a vysvětloval důležitost některých částí. V mnoha oblastech je fotografie zakázána. Některá místa se stále používají v „soukromých rituálech“, které ne všechny Anangu Peole vidí. Toto omezení minimalizuje místní obyvatele, kteří náhodou vidí zakázané oblasti.

Uluru Base Walk
Naši noví přátelé Nathan (Velká Británie), James a Rachel (Oz) a Gabby (Francie) si udělali přestávku od všech chůzí.
Brzy poté jsem si myslel, že je to jen příležitostná procházka [ukázalo se, že je to vážný trek, trvající 3-4 hodiny. Když jsme se ocitli v okamžiku, kdy jsme zahájili procházku, těsně poblíž základny „horolezecké stezky“. Tentokrát už existovala linie, připravená dobýt obřího. Seděli jsme na zemi a odpočívali, zatímco sledovali, jak lidé přicházejí a odcházejí. Mnoho z nich by se přiblížilo masivnímu znamení, které křičelo „prosím, nešlezejte“ ve více jazycích, přečtěte si to a rozhodli se to už neudělat.

Ostatní vyšplhali dál.

Někteří návštěvníci se stále rozhodnou vylézt na Uluru navzdory varování.
Místní sledující turisté stoupají uluru
Národní park Uluru-Kata Tjuta
Lasseter Highway, Uluru nt 0872, Austrálie
Provozní hodiny: 8:00 – 16:30
Telefon: +61 8 8956 1128

Sazby: AUD 25 za dospělého (3denní průsmyk)
Vstup je zdarma pro děti mladší 16 let.

Navštívili jsme Uluru v rámci balíčku YHA Tour. Dodává se s 2 noci pobytu v Alice Springs Yha a třídenní výlet do Uluru s laskavým svolením Rock Tour, která zastaví v Kings Canyon (1. den), Kata Tjuta (2 2) a nakonec Uluru (Dny 2- 3).

Pro více informací nebo na prohlídku navštivte tento web.

Kde zůstat: Ayer’s Rock Yha Hostel je také známý jako Voyages Outback Pioneer Lodge nebo Outback Pioneer Hotel. Nabízejí klimatizované a Wi-Fi vybavené pokoje v srdci černošské čtvrti Yulara. Na místě je bar, gril a spousta užitečných zařízení. V okolí je také prohlížecí balíček pro Uluru Sunset.

Zarezervujte si svůj pokoj zde: Ayers Rock Yha Hostel.

Další tipy na YouTube ⬇ ⬇

Související příspěvky:

Australský outback: Uluru Camel Tour na Sunrise

Kings Canyon Rim Walk, Austrálie

The Rock Tour: Trip Camping Trip z Alice Springs do Uluru v Austrálii

Alice Springs & Uluru o rozpočtu: Průvodce cestováním rozpočtu

Paoay Sand Dunes: Skrytí a špinavé v Ilocos Norte na Filipínách

4 Nejdůležitější body našeho Denního turné v Kakadu v Austrálii

Freshies, Salties a Birdies: Mary River Motlalends Tour, Kakadu National Park, Austrálie